Při opakovaném porušení vnitřního řádu může být pacient vyloučen z péče
zdravotnického zařízení.
Přihlášení se do péče endokrinologické ambulance
- Pacient může požádat o vyšetření, jestliže je starší 18 let, a pokud uplynuly více než
3 měsíce od jeho posledního vyšetření na jiné endokrinologii. Pokud je interval kratší, musí si
vyšetření hradit jako samoplátce dle aktuálního ceníku.
- K registraci do zdravotnického zařízení se pacient musí vždy prokázat platným
dokladem totožnosti a průkazem zdravotní pojišťovny.
- V případě pacienta, který nemluví česky, je na pokyn zdravotnického personálu
nutné, aby měl s sebou překladatele.
Provozní doba a ordinační doba
- Provozní a ordinační doba je zveřejněna u vstupních dveřích do zdravotnického
zařízení a na webových stránkách www.endokrinologieprosek.cz
- V této době jsme v ordinaci přítomné a poskytujeme zdravotní služby pacientům.
- Ordinační doba je rozdělena na hodiny určené na vyšetřování pacientů a na
telefonické konzultace s lékařem.
- V ordinační době určené pro telefonické konzultace neprobíhají osobní kontroly
pacientů.
- Do zdravotnického zařízení pacient vstupuje v doprovodu maximálně 1 osoby.
Oznamování změn
- Pacient je povinen co nejdříve nahlásit zdravotnickému zařízení veškeré důležité
změny týkající se osobních údajů (jméno, bydliště, telefon, e-mail a další) a pojištění (druh a
změna pojišťovny).
Objednání na vyšetření
- K vyšetření ve zdravotnickém zařízení se pacienti vždy objednávají. Ve výjimečných
případech lze provést vyšetření pacienta akutně i bez předchozí domluvy.
- Čas, na který je pacient objednán, nepředstavuje čas, kdy pacient vstupuje do
ordinace, ale čas, odkdy je pacient přítomen v čekárně.
- Může dojít k posunutí času objednání, někdy i o delší časový interval. Příčiny mohou
být různé:
- Do ordinace se dostaví pacienti, kteří potřebují vzhledem k charakteru svého
onemocnění od personálu akutní/přednostní ošetření.
- Čas ošetření některého z předchozích pacientů se prodlouží závažností nebo
komplikacemi jeho onemocnění.
- Technické poruchy/výpadek proudu, vody, počítačové techniky aj.
- Jiné nepředvídatelné situace.
- Ve výše uvedených situacích žádáme všechny čekající pacienty o pochopení a
toleranci.
- Pacienti se mohou na vyšetření objednat osobně, telefonicky nebo e-mailem. Osobní
a telefonické objednávky jsou možné pouze v průběhu provozní doby.
- Je nutné, aby se objednaný pacient, který se nemůže dostavit na vyšetření, předem
omluvil a neblokoval tak rezervovaný čas jiným pacientům.
Průběh vyšetření
- Při vstupu do ambulance vždy předkládejte průkaz zdravotní pojišťovny.
- Lékař provádí vyšetření zpravidla v ordinaci, kam pacienti vstupují na výzvu zdravotní
sestry nebo lékaře.
- Písemný souhlas pacienta vyžadujeme pouze k provedení odběru vzorku ze štítné
žlázy.
- Doklad o dočasné pracovní neschopnosti (dále je DPN) vystavuje lékař na základě
zjištění zdravotního stavu, nikoliv na žádost pacienta.
- Pokud se pacient bez předchozí omluvy nedostaví na plánovanou kontrolu v době
DPN, bude mu DPN v daném termínu ukončena.
Mimořádné epidemiologické situace
- Pacient je povinen řídit se vždy pokyny personálu.
- Při návštěvě zdravotnického zařízení je nutné dbát na dodržení rozestupů (2 metry)
v čekárně.
- Do zdravotnického zařízení vstupuje pacient vždy pouze se zakrytým nosem a ústy.
- Do zdravotnického zařízení vstupuje pacient v doprovodu max. 1 osoby (s ohledem
na jeho zdravotní stav).
Zdravotnická dokumentace
- Zdravotnická dokumentace pacienta vedená lékařem je majetkem lékaře. Nahlížet do
ní a pořizovat z ní výpisy a kopie může pouze pacient či jeho zákonní zástupci. Dokumentaci
však nelze vynášet z ordinace. Kopie si musí pacient pořídit přímo v ordinaci.
- Pokud se pacient přehlásí k jinému endokrinologovi, zdravotnické zařízení pořizuje
výpis ze zdravotní dokumentace. Výpis obsahuje všechny údaje potřebné pro poskytování
dalších zdravotních služeb pacientovi.
Odmítnutí přijetí pacienta do péče, ukončení péče o pacienta (§ 48 zákona č. 372/2011 Sb.)
- Poskytovatel, kterého si pacient zvolil, může odmítnout přijetí pacienta do péče
- pokud by přijetím pacienta bylo překročeno únosné pracovní zatížení - tím se
rozumí stav, kdy by zajištěním zdravotních služeb o tohoto pacienta došlo ke snížení
úrovně kvality a bezpečnosti zdravotních služeb poskytovaných pacientům již přijatým;
- jeho přijetí brání provozní důvody, personální zabezpečení nebo technické a
věcné vybavení zdravotnického zařízení.
- Poskytovatel může ukončit péči o pacienta v případě, že:
- prokazatelně předá pacienta s jeho souhlasem do péče jiného poskytovatele,
- pominou důvody pro poskytování zdravotních služeb; to neplatí, jde-li o
registrujícího poskytovatele; ustanovení § 47 odst. 2 není dotčeno,
- pacient vysloví nesouhlas s poskytováním veškerých zdravotních služeb,
- pacient závažným způsobem omezuje práva ostatních pacientů, úmyslně a
soustavně nedodržuje navržený individuální léčebný postup, nebo s poskytováním
zdravotních služeb vysloví souhlas, ale neřídí se vnitřním řádem a jeho chování přitom
není způsobeno zdravotním stavem,
- přestal poskytovat součinnost nezbytnou pro další poskytování zdravotních
služeb; to neplatí, jestliže neposkytování součinnosti souvisí se zdravotním stavem
pacienta; ukončením péče nesmí dojít k bezprostřednímu ohrožení života nebo
vážnému poškození zdraví pacienta.
- Poskytovatel nesmí odmítnout přijetí pacienta do péče podle odstavce 1 nebo ukončit
péči o něj podle odstavce 2 písm. d) nebo e), jde-li o pacienta, kterému je třeba poskytnout
neodkladnou péči, jde-li o porod nebo jde o zdravotní služby, které jsou nezbytné z hlediska
ochrany veřejného zdraví nebo ochrany zdraví při práci, dále jde-li o krizové situace nebo
výkon ochranného léčení nařízeného soudem, pokud jiný právní předpis nestanoví jinak.
- Poskytovatel dále nesmí odmítnout přijetí pacienta do péče podle odstavce 1, jde-li o
pacienta:
- u kterého bylo poskytování zdravotní péče Vězeňskou službou přerušeno z
důvodu ukončení nebo přerušení výkonu vazby, trestu odnětí svobody nebo umístění
v ústavu pro výkon zabezpečovací detence, pokud se jedná o zajištění návaznosti při
poskytování zdravotních služeb započaté v průběhu výkonu vazby nebo trestu odnětí
svobody nebo umístění v ústavu pro výkon zabezpečovací detence; Vězeňská služba,
v jejímž zdravotnickém zařízení byly pacientovi poskytovány zdravotní služby, jestliže
jí není znám poskytovatel, který převezme pacienta do péče, vybaví tohoto pacienta
informací podle § 45 odst. 2 písm. g),
- ve výkonu vazby, výkonu trestu odnětí svobody nebo umístěného v ústavu pro
výkon zabezpečovací detence, jde-li o zdravotní služby, které Vězeňská služba
neposkytuje, a to po předchozí domluvě s Vězeňskou službou; to neplatí, jde-li o
důvody poskytnutí zdravotních služeb podle odstavce 3.
- Důvody odmítnutí přijetí pacienta do péče podle odstavce 1 nebo ukončení péče
podle odstavce 2 posuzuje poskytovatel. Poskytovatel o odmítnutí přijetí do péče podle
odstavce 1 nebo o ukončení péče podle odstavce 2 písm. d) a e) nebo o odmítnutí poskytnutí
zdravotních služeb podle § 50 odst. 2 vydá pacientovi písemnou zprávu, ve které je uveden
důvod odmítnutí nebo ukončení.
Důsledky porušení vnitřního řádu
- Zdravotnické zařízení může ukončit poskytování zdravotních služeb pacientovi, který
závažným způsobem omezuje práva ostatních pacientů, úmyslně a soustavně nedodržuje
navržený léčebný postup nebo se neřídí vnitřním řádem (§ 48 odst. 2 zákona o zdravotních
službách č. 372/2011 Sb.)
- V případě ukončení péče z důvodu porušení vnitřního řádu dostane pacient písemné
vyrozumění s uvedením důvodů opravňujících k tomuto kroku, v souladu s § 48 odst. 5
stejného předpisu.